Prudký nárůst cen po zahájení vojenského konfliktu na Ukrajině nás nemile překvapil. Někteří ho sváděli výhradně na vysoké marže prodejních řetězců. To ale není jediná položka, z čeho se skládá cena benzínu. Někteří řidiči si dokonce začali kupovat pohonné hmoty do kanystrů. Zvýšená poptávka po pohonných hmotách vedla logicky k jejich dalšímu růstu a navíc vznikala obava z nedostatku paliv. Základní ekonomické zákony zafungovaly a ceny šly nahoru.
Z čeho se skládá cena benzínu?
Cena benzínu i nafty je dána pevnou a pohyblivou složkou. Zcela zjednodušeně můžeme říci, že ji ovlivňují tyto vstupy:
- cena ropy a měnový kurz,
- daně,
- marže.
Na jednotlivé složky se podíváme blíže.
Tip! Víte, že typ paliva v autě také ovlivňuje cenu povinného ručení? Porovnejte si aktuální nabídky pojišťoven a najděte si tu nejlevnější:
Najděte nejlevnější povinné ručení
1.) Cena základní suroviny – ropy
První položkou na seznamu, z čeho se skládá cena nafty a benzínu, je právě samotná základní surovina – ropa. Největší producenti ropy jsou Spojené státy, Saúdská Arábie a Rusko. Cena ropy v konečné částce tvoří zhruba asi 35 %.
Cena základní suroviny je dána aktuální poptávkou po ropě, situací v zemi těžby, místě zpracování i v zemích, kudy se přepravuje. Nemalý význam má i kvalita samotné suroviny. Ropa s nižším obsahem síry bývá dražší. Na ceny má vliv také aktuální měnový kurz koruny k americkému dolaru.
Aktuálně se cena ropy pohybuje okolo 80,2 dolarů za 1 barel. Po vypuknutí válečného konfliktu se postupně v březnu 2022 vyšplhala na 132,09 dolarů za barel, zatímco ještě v únoru 2022 byla na ceně 91,40 dolarů za barel.
2.) Daně
Daň z přidané hodnoty
Pohonné hmoty podléhají v České republice několika daním. První je daň z přidané hodnoty, která zdaňuje hodnotu vytvořenou v rámci ekonomické činnosti. V praxi se přidanou hodnotou rozumí rozdíl mezi cenou výstupu a cenou na vstupu. Přidaná hodnota, která se daní, je tedy hrubá marže. DPH u pohonných hmot patří do základní sazby a je 21 %.
Spotřební daň
Druhá daň je spotřební. Jde o pevnou složku, kterou neovlivňují výkyvy na komoditních burzách ani změny v obchodní politice distribučních řetězců. Je dána Směrnicí Rady 2003/96/ES, ve které je stanovena její minimální hodnota. Skutečnou spotřební daň si ale po splnění podmínky Evropské unie stanovuje každý stát podle vlastní politiky.
Směrnice Evropské unie stanovuje:
- minimální spotřební daň na 1 litr nafty 0,33 eura,
- minimální spotřební daň na 1 litr benzínu 0,359 eura.
V přepočtu se tak dostáváme u benzínu na minimální spotřební daň 9,01 korun a 8,29 korun u nafty. Česká republika si spotřební daň stanovuje v Zákoně č. 353/2003 Sb. (Zákon o spotřebních daních) § 48 Sazby daně z minerálních olejů:
- 12,840 koruny za litr bezolovnatého benzínu,
- 9,95 koruny za litr nafty.
Přečtěte si také: Cena benzínu a nafty v Evropě + 4 tipy, jak ušetřit při cestě autem do ciziny
3.) Marže
I marže se v konečné ceně objevuje několikrát. První marži si účtují rafinerie. Jde o marže a cenu za zpracování a dopravu ropy pro zpracovatele ropy a distributory. V České republice jsou rafinerie dvě, a to v Kralupech nad Vltavou (Unipetrol) a Pardubicích (Paramo).
Další je marže čerpacích stanic
Do konečné ceny, která na nás svítí z tabulí u benzinových stanic, se promítá ještě marže čerpacích stanic. Provozovatelé čerpacích stanic jsou také podnikatelé. Platí zaměstnance, pozemky, nájem, energie, zboží k prodeji na benzinové stanici a poskytují další servis jako restaurace, toalety a dalších mnoho položek. Cenu si benzinky určují podle umístění, konkurence, obchodní strategie. Za to si obvykle účtují marži 10 %
Z čeho se skládá cena benzínu a nafty – shrnutí
Jakou cenu představují jednotlivé položky v celkovém součtu?
Z čeho se skládá cena benzínu a nafty | Cena na 1 litr |
Ropa Brent | 12-16 Kč |
Marže rafinerie | 4-9 Kč |
Marže čerpací stanice | 1-3 Kč |
Spotřební daň | 12,84 Kč (benzín), 10,95 Kč (nafta) |
DPH | 6-8 Kč |
Cena celkem | 34-48 Kč |
Další faktory ovlivňující cenu
Proč je nakonec nafta dražší než benzín? První příčina je v tom, že nafty se spotřebuje více než benzínu, a to zhruba v poměru 70:30. Nafta se používá i k topení. Další zásadní důvod je technologie zpracování ropy. Destilace je daný proces, při kterém se vyrábí jak nafta, tak zároveň vzniká i benzín. Pokud potřebujeme vyrobit více nafty, vyrobíme zároveň i více benzínu. Z dlouhodobě vyšší poptávky po naftě a nižší poptávky po benzínu pak vyplývá i vyšší cena nafty a nižší cena benzínu, a to především v topné sezóně.
Z čeho se skládá cena benzínu v jiných státech?
Podle celoevropského průměru patří Česká republika při tankování k levnějším místům v Evropě. Levněji je v Rumunsku, Polsku, Slovinsku, Slovensku. Dražší jsou např. v Dánsku a Švédsku. Rozdíly jsou jasně vidět v souvislosti se změnou politiky státu. V Polsku např. v první polovině roku 2022 snížili DPH z 23 na 8 %, zatímco u nás zůstala na hodnotě 21 %. Od roku 2023 se její výše vrátila na původní výši a ceny se srovnávají.
Věděli jste, že... v minulých letech mělo vliv na cenu také povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot. To však od 1.7.2022 skončilo a je jen dobrovolné.
Cena pohonných hmot je ovlivněna velkým množstvím faktorů. Promítá se do ní politika státu, přístup každé ze složek v dodavatelském řetězci, ale i celosvětový vývoj. Proto se není co divit, že se mění ze dne na den.