Menu

Jak reklamovat zboží v roce 2024 - nenechte se vodit za nos!

Aktualizováno dne 6.5.2022

Nakoupit zboží, používat jej několik týdnů či měsíců, poté se rozčílit nad tím, jak se vám samo od sebe zničí a klusat do obchodu pro nový nákup. Máte už tohoto kolotoče plné zuby? Naučte se, jak reklamovat zboží a ušetřit nemalé peníze.

Jak reklamovat zboží v roce 2024 - nenechte se vodit za nos!
13 minut čtení
Životní styl

Máte na víc! Za vaše těžce vydřené peníze si pořídíte zboží, strávíte určitý čas cestou do obchodu - a to všechno jen proto, aby se vám tento artikl brzy pokazil a museli jste kupovat nový? Místo vaší další cesty na nákupy se raději naučte, jak reklamovat nekvalitní produkty. Nejen že tím dáte některým nekalým obchodníkům co proto, navíc pokud toto chování budete praktikovat častěji, ušetříte nemalé peníze. Před vaší rozhořčenou návštěvou prodejny se však vyzbrojte následujícími užitečnými informacemi.

Záruční lhůta zboží

Jak reklamovat zboží v záruční lhůtě?

Záruka na 2 roky

Standardní lhůta, ve které můžete reklamovat zboží, je 24 měsíců od provedené koupě. Nemůžete samozřejmě reklamovat vady, na které vám byla poskytnuta sleva a které jsou uvedeny v prodejním dokladu. Tzn. pokud koupíte boty, na které prodejce poskytuje slevu kvůli tomu, že byly dlouho vystavené ve výloze a jsou tudíž vybledlé, a vy poté boty budete reklamovat právě kvůli jejich barvě, s reklamací neuspějete. Záruka 2 roky se standardně vztahuje na:

  • běžné zboží kromě použitých věcí a produktů, které se rychle kazí
  • novostavby
  • věci zhotovené na zakázku
  • opravy

Prodloužená záruční doba

U některých typů produktů se však můžete setkat s jinou délkou záruční lhůty. U dražšího zboží, jako je například elektronika, dnes už běžně prodejci nabízí prodlouženou záruční dobu. Za příplatek tak můžete mít daný výrobek v záruce třeba 3, 4 nebo 5 let. Podívejte se, za kolik si můžete prodloužit záruku u nejprodávanějších produktů na Alza.cz:

Zboží Cena Prodloužená záruka na 3 roky Prodloužená záruka na 5 let
Notebook Macbook Air 13" M1 CZ Vesmírně Šedý 2020 26 990 Kč 2 204 Kč 4 367 Kč
Televize 55" LG OLED55C11 27 990 Kč 2 284 Kč 4 528 Kč
Robotický vysavač Mi Robot Vaccum-Mop 2 Pro EU, černý 10 490 Kč 881 Kč 1 722 Kč

Záruční doba kratší než 2 roky

Ne všechny produkty mají dvouletou záruční dobu. Například většina potravin a krmiv by tak dlouhou dobu ani nevydržela. 

Zboží s jinou záruční lhůtou než 2 roky Záruční doba
Potraviny do data spotřeby nebo minimální trvanlivosti
Krmiva 3 týdny
Živá zvířata 6 týdnů

Nemovitosti

5 let (jedná se o odpovědnost za vady, vzniklé 5 let od koupě)

Tip! Jestli si chcete na dražší zboží půjčit peníze, doporučujeme nejdříve porovnat aktuální nabídky bank a dalších finančních institucí. Tímto způsobem si zajistíte, že si vyberete skutečně tu nejvýhodnější půjčku. Porovnání je zdarma a zabere jen minutu:
Porovnej půjčky

converse boty

Co je běžné opotřebení?

Prodejce má právo zamítnout vám reklamaci, pokud se jedná o běžné opotřebení věci. Hranice mezi vadou a běžným opotřebením je však tenká a někteří prodejci se můžou i u vady ohánět tím, že se jedná o opotřebení.

Praktický příklad běžného opotřebení

Zde se vyplatí používat selský rozum. Pokud si koupíte boty, ve kterých budete chodit každý den pět kilometrů a po roce je přinesete s tím, že podrážka je ošoupaná a začíná se deformovat, zřejmě tuto stížnost prodejce vyhodnotí jako běžné opotřebení.

Běžné opotřebení vs vada

Ovšem pokud si zakoupíte společenské střevíčky, u kterých vám hned po prvním tanci na plese praskne podešev, jedná se o vadu. Vadou by se dalo nazvat veškeré poničení věcí, které navzdory běžnému užívání vykazuje nějaké abnormality. Mezi takové se může řadit třeba poničený žebřík, který byl navržen pro váhu 100 kilogramů, ale pod vámi praskl hned po měsíci používání, přestože vážíte sotva 70 kilo.

Tip! Nový žebřík nebo nářadí teď můžete pořídit i přes cashback, kde za každý nákup dostanete část peněz zpět. Nevěříte? Podívejte se například na:
* Patro.cz - až 12 % zpět
* Baumax.cz - 4,4 % zpět
* VelkyKosik.cz - 6 % zpět

reklamace

Na co máte jako kupující nárok vás možná překvapí

Při reklamaci se můžete setkat s řadou výmluv od prodejce. Nenechte se odbýt a zjistěte, jaká jsou vaše práva! O většině jste možná ani netušili.

1.) Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce

Jestliže koupíte telefon například v Datartu v Ostravě, a poté se přestěhujete do Brna, kvůli reklamaci se nemusíte trmácet zpět do moravskoslezské metropole. Reklamovat můžete na jakékoliv prodejně dané firmy.

2.) Zboží nemusí být v originálním obalu

Prodejci se mnohdy ohání tím, že pro uznání reklamace musíte přinést i obal produktu. Tento požadavek však nemá žádnou oporu v zákoně.

3.) Nepotřebujete účtenku

Pokud doklad o koupi ztratíte, můžete situaci zachránit tím, že doložíte výpis z účtu (pokud jste platili kartou). V ojedinělých případech může jako důkaz posloužit svědectví třetí osoby, která s vámi u nákupu byla.

4.) Reklamace musí být vyřešena do 30 dnů

Na rozhodnutí, zda prodejce reklamaci uzná či nikoliv, má prodejce 3 dny. Celkové vyřízení reklamace však nesmí trvat déle, než 30 dní. Jestliže prodejce lhůtu 30 dní překročí, má kupující automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

5.) Jak reklamovat zboží s nárokem na vrácení peněz

Pokud se vám na zboží potřetí objevila stejná vada nebo počtvrté jiná vada, máte právo odmítnout možnost třetí opravy a namísto toho požadovat vrácení peněz či výměnu zboží.

6.) Jiná délka záruční lhůty

Záruční lhůta může být delší než 24 měsíců. Mnozí obchodníci nabízí prodlouženou záruční lhůtu (například v délce 3 let). Je však důležité vědět, že záruční lhůta může být obchodníkem prodloužena, nikdy však zkrácena (kromě použitých věcí, kde je možné záruční dobu zkrátit na 12 měsíců).

Tip! Pokud si kupujete nové boty, vybírejte zboží pouze v ověřených obchodech. Minimalizujete tak komplikace a možná budete i překvapeni vstřícným jednáním v případě reklamace. Některé ověřené eshopy s obuví vám navíc dají peníze za každý nákup:
* Eobuv.cz - až 8 % zpět
* Deichmann.com - 8 % zpět
* CCC.eu - 8 % zpět

stěhováci

Kdy máte právo žádat o vrácení peněz?

U reklamací si bohužel nemůžete vybrat, zda vám prodávající vrátí peníze, produkt vymění za jiný či jej nechá opravit. V určitých případech však máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. Jedná se o:

  • situaci, kdy se na zboží vyskytnou alespoň 3 různé vady zároveň bránící jeho používání
  • třetí opravu té samé vady
  • obchod, uzavřený mimo kamennou prodejnu (nákup jste učinili po telefonu, přes internet či podomním prodejem) - v takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů

stížnost

Jak postupovat v případě neuznané reklamace?

1.) Česká obchodní inspekce

Pokud prodejce vaši reklamaci zamítne, nemusíte bezmocně složit ruce do klína. Máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která poskytne potřebné poradenství či přiměje obě strany k dohodě.

2.) Soudní cesta

Rovněž můžete celou situaci řešit soudní cestou. Zvláště u dražšího produktu se může vyplatit nechat si vypracovat znalecký posudek a v případě, že jeho výsledek bude hovořit ve váš prospěch, obrátit se na soud, který s kladným posudkem pravděpodobně vyhrajete. V takovém případě soudní výlohy platí prodávající.

3.) Vymáhací společnost

Nechce se vám dávat peníze za soud, když dopředu nevíte, jak dopadne? Obrátit se můžete na některou z vymáhacích společností (například vasenaroky.cz). Případ u nich zadáte a nic nemusíte platit předem. Peníze dostáváte v případě vyhraného soudního sporu, pokrácené o provizi vymáhací firmě (5 - 25 % z vymáhané částky).

Nyní již víte vše o tom, jak reklamovat zboží všeho druhu. Nenechte se tedy obchodníky obalamutit, při vracení věcí trvejte na svých právech.

Ještě by se vám mohly líbit... naše další články na téma nakupování:
* Kolik stojí kůň?
* Kolik stojí ovce? Vyplatí se ji pořídit místo sekačky?
* Kolik stojí elektrický sporák?

Mohlo by vás zajímat

flexibilní půjčka home credit
Flexibilní půjčka: Rychlé a pohodlné řešení vašich neočekávaných výdajů
26.1.2024

V dnešní zrychlené době je flexibilita klíčovým prvkem v mnoha aspektech našeho života, finanční služby nevyjímaje. Flexibilní půjčka představuje moderní řešení, které dokáže vyhovět proměnlivým potřebám klientů. Tento článek vám přiblíží, proč je tak…

povánoční výprodej
Láká vás povánoční výprodej? Pozor, ať vás prodejci nenapálí
27.11.2023

Povánoční výprodej a ostatně i předvánoční slevové akce typu Black Friday mnoho lidí využívá k výhodnému nákupu zboží. Je ale opravdu povánoční výprodej tak výhodný, jak se na první pohled zdá? Ne vždycky. Odborníci varují před tím, že řada obchodníků při…

black friday
Black Friday právě začíná. 15 e-shopů, kde ušetříte až 70 % z ceny
24.11.2023

Video, na kterém se lidé vystrkují ze vstupních dveří do obchodu jen proto, aby byli uvnitř první. Žduchání, dokonce i rány pěstí o televizi v obchodě. Fronta do obchodu přes celou ulici. I to jsou záběry z Black Friday.

tablet
Od kolika let dětem pořídit tablet? Jak často jim ho dovolit? Tipy na edukativní aplikace nejen pro školy
15.11.2023

Vstupujeme do éry, kdy se digitální technologie stávají nedílnou součástí života každého z nás. Tablet pro děti je proto často diskutovaným tématem. A s tím přichází otázka: Jaký vliv mají tablety na vývoj našich dětí? Někteří rodiče jsou zastánci…