Máte na víc! Za vaše těžce vydřené peníze si pořídíte zboží, strávíte určitý čas cestou do obchodu - a to všechno jen proto, aby se vám tento artikl brzy pokazil a museli jste kupovat nový? Místo vaší další cesty na nákupy se raději naučte, jak reklamovat nekvalitní produkty. Nejen že tím dáte některým nekalým obchodníkům co proto, navíc pokud toto chování budete praktikovat častěji, ušetříte nemalé peníze. Před vaší rozhořčenou návštěvou prodejny se však vyzbrojte následujícími užitečnými informacemi.
Jak reklamovat zboží v záruční lhůtě?
Záruka na 2 roky
Standardní lhůta, ve které můžete reklamovat zboží, je 24 měsíců od provedené koupě. Nemůžete samozřejmě reklamovat vady, na které vám byla poskytnuta sleva a které jsou uvedeny v prodejním dokladu. Tzn. pokud koupíte boty, na které prodejce poskytuje slevu kvůli tomu, že byly dlouho vystavené ve výloze a jsou tudíž vybledlé, a vy poté boty budete reklamovat právě kvůli jejich barvě, s reklamací neuspějete. Záruka 2 roky se standardně vztahuje na:
- běžné zboží kromě použitých věcí a produktů, které se rychle kazí
- novostavby
- věci zhotovené na zakázku
- opravy
Prodloužená záruční doba
U některých typů produktů se však můžete setkat s jinou délkou záruční lhůty. U dražšího zboží, jako je například elektronika, dnes už běžně prodejci nabízí prodlouženou záruční dobu. Za příplatek tak můžete mít daný výrobek v záruce třeba 3, 4 nebo 5 let. Podívejte se, za kolik si můžete prodloužit záruku u nejprodávanějších produktů na Alza.cz:
Zboží | Cena | Prodloužená záruka na 3 roky | Prodloužená záruka na 5 let |
Notebook Macbook Air 13" M1 CZ Vesmírně Šedý 2020 | 26 990 Kč | 2 204 Kč | 4 367 Kč |
Televize 55" LG OLED55C11 | 27 990 Kč | 2 284 Kč | 4 528 Kč |
Robotický vysavač Mi Robot Vaccum-Mop 2 Pro EU, černý | 10 490 Kč | 881 Kč | 1 722 Kč |
Záruční doba kratší než 2 roky
Ne všechny produkty mají dvouletou záruční dobu. Například většina potravin a krmiv by tak dlouhou dobu ani nevydržela.
Zboží s jinou záruční lhůtou než 2 roky | Záruční doba |
Potraviny | do data spotřeby nebo minimální trvanlivosti |
Krmiva | 3 týdny |
Živá zvířata | 6 týdnů |
Nemovitosti |
5 let (jedná se o odpovědnost za vady, vzniklé 5 let od koupě) |
Tip! Jestli si chcete na dražší zboží půjčit peníze, doporučujeme nejdříve porovnat aktuální nabídky bank a dalších finančních institucí. Tímto způsobem si zajistíte, že si vyberete skutečně tu nejvýhodnější půjčku. Porovnání je zdarma a zabere jen minutu:
Porovnej půjčky
Co je běžné opotřebení?
Prodejce má právo zamítnout vám reklamaci, pokud se jedná o běžné opotřebení věci. Hranice mezi vadou a běžným opotřebením je však tenká a někteří prodejci se můžou i u vady ohánět tím, že se jedná o opotřebení.
Praktický příklad běžného opotřebení
Zde se vyplatí používat selský rozum. Pokud si koupíte boty, ve kterých budete chodit každý den pět kilometrů a po roce je přinesete s tím, že podrážka je ošoupaná a začíná se deformovat, zřejmě tuto stížnost prodejce vyhodnotí jako běžné opotřebení.
Běžné opotřebení vs vada
Ovšem pokud si zakoupíte společenské střevíčky, u kterých vám hned po prvním tanci na plese praskne podešev, jedná se o vadu. Vadou by se dalo nazvat veškeré poničení věcí, které navzdory běžnému užívání vykazuje nějaké abnormality. Mezi takové se může řadit třeba poničený žebřík, který byl navržen pro váhu 100 kilogramů, ale pod vámi praskl hned po měsíci používání, přestože vážíte sotva 70 kilo.
Tip! Nový žebřík nebo nářadí teď můžete pořídit i přes cashback, kde za každý nákup dostanete část peněz zpět. Nevěříte? Podívejte se například na:
* Patro.cz - až 12 % zpět
* Baumax.cz - 4,4 % zpět
* VelkyKosik.cz - 6 % zpět
Na co máte jako kupující nárok vás možná překvapí
Při reklamaci se můžete setkat s řadou výmluv od prodejce. Nenechte se odbýt a zjistěte, jaká jsou vaše práva! O většině jste možná ani netušili.
1.) Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce
Jestliže koupíte telefon například v Datartu v Ostravě, a poté se přestěhujete do Brna, kvůli reklamaci se nemusíte trmácet zpět do moravskoslezské metropole. Reklamovat můžete na jakékoliv prodejně dané firmy.
2.) Zboží nemusí být v originálním obalu
Prodejci se mnohdy ohání tím, že pro uznání reklamace musíte přinést i obal produktu. Tento požadavek však nemá žádnou oporu v zákoně.
3.) Nepotřebujete účtenku
Pokud doklad o koupi ztratíte, můžete situaci zachránit tím, že doložíte výpis z účtu (pokud jste platili kartou). V ojedinělých případech může jako důkaz posloužit svědectví třetí osoby, která s vámi u nákupu byla.
4.) Reklamace musí být vyřešena do 30 dnů
Na rozhodnutí, zda prodejce reklamaci uzná či nikoliv, má prodejce 3 dny. Celkové vyřízení reklamace však nesmí trvat déle, než 30 dní. Jestliže prodejce lhůtu 30 dní překročí, má kupující automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
5.) Jak reklamovat zboží s nárokem na vrácení peněz
Pokud se vám na zboží potřetí objevila stejná vada nebo počtvrté jiná vada, máte právo odmítnout možnost třetí opravy a namísto toho požadovat vrácení peněz či výměnu zboží.
6.) Jiná délka záruční lhůty
Záruční lhůta může být delší než 24 měsíců. Mnozí obchodníci nabízí prodlouženou záruční lhůtu (například v délce 3 let). Je však důležité vědět, že záruční lhůta může být obchodníkem prodloužena, nikdy však zkrácena (kromě použitých věcí, kde je možné záruční dobu zkrátit na 12 měsíců).
Tip! Pokud si kupujete nové boty, vybírejte zboží pouze v ověřených obchodech. Minimalizujete tak komplikace a možná budete i překvapeni vstřícným jednáním v případě reklamace. Některé ověřené eshopy s obuví vám navíc dají peníze za každý nákup:
* Eobuv.cz - až 8 % zpět
* Deichmann.com - 8 % zpět
* CCC.eu - 8 % zpět
Kdy máte právo žádat o vrácení peněz?
U reklamací si bohužel nemůžete vybrat, zda vám prodávající vrátí peníze, produkt vymění za jiný či jej nechá opravit. V určitých případech však máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. Jedná se o:
- situaci, kdy se na zboží vyskytnou alespoň 3 různé vady zároveň bránící jeho používání
- třetí opravu té samé vady
- obchod, uzavřený mimo kamennou prodejnu (nákup jste učinili po telefonu, přes internet či podomním prodejem) - v takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů
Jak postupovat v případě neuznané reklamace?
1.) Česká obchodní inspekce
Pokud prodejce vaši reklamaci zamítne, nemusíte bezmocně složit ruce do klína. Máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která poskytne potřebné poradenství či přiměje obě strany k dohodě.
2.) Soudní cesta
Rovněž můžete celou situaci řešit soudní cestou. Zvláště u dražšího produktu se může vyplatit nechat si vypracovat znalecký posudek a v případě, že jeho výsledek bude hovořit ve váš prospěch, obrátit se na soud, který s kladným posudkem pravděpodobně vyhrajete. V takovém případě soudní výlohy platí prodávající.
3.) Vymáhací společnost
Nechce se vám dávat peníze za soud, když dopředu nevíte, jak dopadne? Obrátit se můžete na některou z vymáhacích společností (například vasenaroky.cz). Případ u nich zadáte a nic nemusíte platit předem. Peníze dostáváte v případě vyhraného soudního sporu, pokrácené o provizi vymáhací firmě (5 - 25 % z vymáhané částky).
Nyní již víte vše o tom, jak reklamovat zboží všeho druhu. Nenechte se tedy obchodníky obalamutit, při vracení věcí trvejte na svých právech.
Ještě by se vám mohly líbit... naše další články na téma nakupování:
* Kolik stojí kůň?
* Kolik stojí ovce? Vyplatí se ji pořídit místo sekačky?
* Kolik stojí elektrický sporák?